راهنمای مراقبت از ابزارآلات دستی

مراقبت از ابزارآلات دستی

مراقبت از ابزارآلات دستی این امکان را به شما می‌دهد تا هزینه‌های اضافی صرف خرید دوباره ابزارآلات دستی و جایگزینی آن‌ها نکنید. همچنین اگر از ابزارآلات دستی به خوبی مراقبت کنید، کیفیت انجام کار با آن‌ها نیز بهتر خواهد بود و راحت‌تر می‌توانید با ابزار خود کار کنید. در ادامه نکاتی که هنگام استفاده و مراقبت از ابزارآلات دستی باید رعایت کنید را بیان می‌کنیم:

تمیز کردن ابزارآلات دستی

اولین قدمی که برای مراقبت از ابزارآلات دستی باید انجام دهید، تمیز کردن مرتب آن‌هاست. سعی کنید حتما پس از کار کردن با ابزارآلات مختلف، ابتدا آن‌ها را تمیز کنید و سپس دوباره درون جعبه ابزار قرار دهید. تمیز کردن ابزارآلات دستی باید بلافاصله پس از انجام کار با ابزار انجام شود.

برای آن که ابزارآلات دستی شما دوام بیشتری داشته باشد، بهتر است که حتما پس از استفاده از آن‌ها، ابزارآلات را به شیوه مناسب تمیز کنید. هنگام کار با ابزار، ممکن است چربی‌های روغن، براده‌های چوب یا فلز، گرد و غبار و … روی ابزار باقی بماند. این موارد در طولانی‌ مدت می‌تواند باعث زنگ زدگی و از بین رفتن روکش روی ابزارآلات دستی شود.

خشک نگه داشتن ابزارآلات دستی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد مراقبت از ابزارآلات دستی باید در نظر داشته باشید، خشک نگه داشتن ابزارآلات دستی است. اغلب ابزارآلات دستی از جنس فلز ساخته می‌شوند و نگهداری آن‌ها در محیط مرطوب، می‌تواند باعث آسیب رسیدن به ابزارآلات شما شود. بهتر است که ابزارآلات دستی خود را پس از تمیز کردن و شستشو حتما خشک کنید و آن‌ها را در مکانی دور از رطوبت قرار دهید.

اگرچه اغلب ابزارآلات دستی دارای روکش ضد زنگ هستند، اما حضور طولانی مدت آن‌ها در برابر رطوبت می‌تواند باعث از بین رفتن روکش و زنگ زدگی آن شود. پس خشک کردن ابزارآلات دستی فراموش نشود و تا حد امکان از آن‌ها را در مکانی خشک و به دور از رطوبت نگهداری کنید.

پوشش ابزارآلات دستی با مواد محافظ

برای محافظت از زنگ زدگی ابزارآلات دستی، می‌توانید علاوه بر روکش ضد زنگ، از پوشش روغن موتور یا موم نیز برای جلوگیری از زنگ زدگی استفاده کنید. معمولا افرادی که با ابزارآلات دستی زیاد سر و کار دارند، از پوشش روغن موتور برای جلوگیری از زنگ زدگی ابزار استفاده می‌کنند. البته اگه از مقدار زیادی روغن موتور استفاده کنید، ممکن است باعث سر شدن ابزار و لیز خوردن آن از دست در هنگام کار شود؛ پس از روغن موتور به نسبت مناسب استفاده کنید؛ البته استفاده از روکش موم نیز برای جلوگیری از زنگ زدگی مناسب است.

ابزار آلات دستی تنوع بسیار بالایی دارند و هر کدام با هدف انجام کاری مشخص طراحی شده‌اند. حتی اگر به صورت تخصصی هم کار تعمیرات انجام ندهید، حتما به چندین ابزار دستی مشخص نیاز خواهید داشت. حضور ابزار آلات دستی مثل پیچ گوشتی، آچار فرانسه، انبر دست، فازمتر و … در هر کیف ابزاری واجب است و برای تعمیرات ساده به آن نیاز خواهید داشت. برخی از ابزار آلات دستی نیز برای کارهای تخصصی‌تر طراحی شده‌اند و تعمیرکاران حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *