نکاتی مهم برای نگهداری و جابجایی ایمن ابزار آلات

نحوه مراقبت از ابزار شارژی

امروزه به طور فزاینده‌ای شاهد تولید ابزارهای شارژی هستیم که تنها با یکبار شارژ کردن، ساعت‌ها کار مفید می‌کنند. افرادی که تحولات بازار را بررسی می‌کنند، متوجه هستند که هرچه ابزارها بیشتر شارژی شوند، قیمت بالاتری نیز دارند و به همین منظور باید از این ابزارها مراقبت بیشتری به عمل آورد. به طوری که ابزارهایی مثل دریل شارژی، مته شارژی، اره برقی، فرز شارژی، منگنه کوب شارژی و … در کارهای کارگاهی و تولیدی نقش برجسته‌ای دارند.

از آنجایی که این ابزارهای شارژی بیشتر از سایر ابزارها در بازار دیده می‌شوند و مزایای بیشتری هم دارند، اقبال به خرید ابزار شارژی بیشتر است. اما باید توجه داشته باشید که نحوه مراقبت از ابزار شارژی بسیار مهم است؛ چرا که مانع از آسیب دیدن زود هنگام ابزار می‌شود و از هزینه‌های اضافی پیشگیری می‌کند. ابزارهای شارژی نسبت به ابزارهای قدیمی در دسترس‌تر و کاربردی‌تر هستند و مشکلاتی مثل نبود پریز برق، دستگاه کمپرس باد، قطعی برق دیگر مانع کار افراد نمی‌شوند.

مشخص‌ترین قطعه در ابزارهای شارژی همان باتری است که کارکرد آنها را کنترل می‌کند و ویژگی شارژی بودن را به این دستگاه‌ها می‌بخشد. پس مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، نحوه مراقبت از باتری ابزار است. به عنوان مثال باتری دریل شارژی در برابر رطوبت بسیار حساس است و نباید در معرض رطوبت قرار گیرد.

انواع باتری ابزار شارژی و نحوه مراقبت از آنها

یک ابزار شارژی به دو دلیل از باتری استفاده می‌کند؛ اولین دلیل این است که ابزار قابل حمل (Portable) باشد و به هر دلیل در جایی که به سیم کشی برق دسترسی نداریم، کارآمد باشد. دومین دلیل این است که نوسانات برق شهری حذف شوند و آسیبی به ابزار وارد نشود.

انواع باتری‌های ابزار شارژی شامل:

باتری نیکل کادمیم

این باتری شارژ خود را تا مدمت‌ها نگه می‌دارد و هر چند هفته یکبار به شارژ کامل احتیاج دارد. در این باتری‌ها باید اجازه دهید شارژ و خالی شدن شارژ به طور کامل انجام شود؛ در غیر این صورت ظرفیت باتری به آخرین درصدی که آن را به شارژ متصل کرده‌اید می‌رسد.

باتری نیکل متال هیبرید

این باتری‌ها نیز ساختری شبیه باتری‌های قبلی دارند اما به نحوه شارژ کردن قبلی احتیاج ندارند. همچنین باید گفت که ظرفیت و کارایی این باتری‌ها نسبت به مدل قبلی بیشتر است.

باتری لیتیم یون

یکی از اصلی‌ترین انواع باتری‌های قابل شارژ باتری‌های لیتیم یون هستند که در موبایل‌ها نیز دیده می‌شوند. تنها نکته برای مراقبت از این باتری‌ها این است که در صورت عدم استفاده طولانی مدت از آنها به صورت فول شارژ باعث خراب شدن باتری می‌شود. در بسیاری از انواع فرز شارژی از این نوع باتری استفاده می‌شود.

نکات کلی برای مراقبت از باتری

همانطور که گفتیم مهم‌ترین نکته برای مراقبت از ابزار شارژی، نحوه نگهداری از باتری آن است. قبل از هر چیزی باید نوع باتری ابزار را از روی دفترچه راهنمای آن شناسایی کنید تا با توجه به نکاتی در قسمت قبل ذکر کردیم از آن مراقبت کنید. همچنین باید باتری را به مدت طولانی بدون استفاده رها نکنید.

همچنین باید به محل نگهداری باتری و ابزار توجه کنید. زمانی که مدت طولانی از ابزار استفاده نمی‌کنید بهتر است باتری آن را جدا کنید و از قرار دادن آن در معرض گرد و غبار، رطوبت و گرما خودداری کنید. ضمناً در ابزار فرز شارژی لازم است حتما دستگاه را در یک محیط نسبتاً گرم و کم رطوبت قرار دهید.

نحوه نگهداری از دریل شارژی

دریل شارژی به عنوان پیچ گوشتی و مته مورد استفاده قرار می‌گیرد و همواره باید تحت مراقبت قرار بگیرد. علاوه بر باتری، سایر قطعات نیز در مراقبت از این ابزار اهمیت دارند. برای مراقبت از دریل باید موارد زیر مورد توجه قرار بگیرند:

  •        محیط مرطوب باعث نفوذ و جمع شدن بخار آب به درون دسته و زنگ زدن بخش‌هایی از موتور دریل شارژی و حتی آسیب به باتری آن می‌شود. بنابراین دریل شارژی را همواره باید در محل خشک نگهداری کنید.
  •        دمای مناسب برای نگهداری دریل شارژی 12 تا 32 درجه سانتی گراد است.
    • برای جلوگیری از کثیف شدن دریل آن را روی زمین نگذارید.
    •        در طول استفاده از دریل شارژی از مته تیز استفاده کنید.
    •        هر چند وقت یکبار مته یا پیچ گوشتی دریل را روغن کاری کنید.

    نحوه نگهداری از منگنه کوب برقی و شارژی

    منگنه کوب برقی و شارژی برای قرار دادن منگنه‌ها با سرعت بالا و به صورت اتوماتیک مناسب است. تا کنون منگنه کوب‌های برقی از برق ساختمان انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کردند اما امروزه بیشتر از منگنه کوب شارژی استفاده می‌شود که قابل حمل هستند.

    منگنه کوب برقی شبیه دریل است و به همان روش دریل برای عمل کردن خود استفاده می‌کند. با استفاده از منگنه کوب برقی با سرعت بسیار بالاتری منگنه‌ها را استفاده می‌کنید و دور ریز کمتری دارید. همچنین استفاده از این ابزارها نسبت به منگنه کوب دستی و برقی راحت‌تر است و هر جا که بخواهید این ابزار را حمل می‌کنید؛ البته باید بگوییم که منگنه کوب برقی نیز از مزایای زیادی برخوردار است اما مثل منگنه کوب شارژی قابل حمل نیست.

    البته دریل شارژی در مواردی که به دقت زیادی نیاز هست، کاربرد کمتری دارند؛ چرا که سرعت کار در این منگنه‌ها بالاست و دقیق بودن با آن نسبتاً دشوار است. علاوه بر این مراقبت از منگنه کوب شارژی را هم باید مد نظر قرار دهید تا در طول زمان دچار خسارت نشوید.

به طور کلی نگهداری از همه ی ابزارها به خصوص آنهایی که در صنایع و کارخانجات استفاده میشوند بسیار سخت و مهم است. ما در این مقاله راه های مزاقبت و نگهداری از ابزارآلات را گفتیم . اما اگر علاقه دارید ابزارهای صنعتی دیگر مانند شیلنگ هیدرولیک و… را بهتر بشناسید و راه های نگهداری آن را بدایند ما را دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *